ליצמן: "נהייתה 'מודה' במגזר החרדי שאנשים לא מצביעים"

    יוסי אשר No Comments on ליצמן: "נהייתה 'מודה' במגזר החרדי שאנשים לא מצביעים"
    7:45
    03.05.24
    הרב בנימין מילצקי No Comments on הצטרפו לאלפי הלומדים: בבא מציעא דפים ס"ה – ס"ו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ח"כ יעקב ליצמן התארח היום (חמישי) במערכת "הארץ" וענה לשאלות גולשים. אנו מצטטים מאתר הארץ מבחר שאלות שנשאל על ידי הגולשים עם התשובות שנתן.

    ראיתי את תשדירי התעמולה שלכם לציבור החילוני בישראל ותהיתי כמה מצביעים לא חרדים יש ליהדות התורה? מדוע יהודי חילוני צריך לבחור במפלגה שלך?

    קודם כל, בניגוד לפעמים הקודמות, חברי הכנסת, אני וגם ח"כ גפני – מוכרים בציבור הכללי. גם בגלל מה שעשיתי לטיפולי שיניים עד גיל 12. (לצערי, השרה הקודמת ביטלה את השירות מגיל 14-12 והחזירה את 80 מיליון השקלים שיועדו לזה לאוצר). הסיעוד, ה-MRI, חדר המיון הקדמיים – כל הדברים האלה מביאים אותנו לפופולאריות בציבור הכללי.

    אך מכאן ועד הצבעה – עדיין רחוקה הדרך. חילונים מצביעים, אבל להגיד לך שאנשים מצביעים במאסות? בכל זאת: החזות, הלבוש, הזקן, אנשים חושבים מי יודע מה… אבל מה? החילונים שוכחים שהבעיות שלהם הן הבעיות שלנו, אני חברתי לא פחות מאחרים, אני דואג לא פחות לקצבאות ילדים לכולם, לשיניים לכולם, להוריד את המע"מ למוצרי יסוד, סיעוד לקשישים. אז תסתכלו על התוכן – לא בקנקן. והתוכן אותו הדבר.

    ביום רביעי אגיד לכם כמה חילונים הצביעו לי. בבחירות הקודמות זה לא התבטא כל כך והיום למען האמת יש טשטוש גדול ברחוב. עדיין יש סטיגמה וכלי תקשורת עושים אותנו סקטוריאליים. לדוגמה, אף כלי תקשורת, לא הרדיו ולא הטלוויזיה, לא שאלו אותי אף פעם מה דעתי על הבקבוקים, על דו"ח המבקר, על הדיור – כי הם חושבים שאני סקטוריאלי. יש חברי כנסת – מקלב, פורוש, גפני אייכלר – אבל לא, זה לא שואלים אותנו.

    לכן גם לא השתתפתי בעימות. מפלגתי יותר גדולה ממרצ, למה כל יום את מרצ שואלים ואותנו לא? אני לא נגד מרצ, עבדנו בשיתוף פעולה, אין שום בעיה. הפרסום בכלי תקשורת זה פרסום לבחירות – אז למה זה לא מגיע למפלגתי?

    במידה ותיאלץ לבחור בין הרצוג לביבי, על מי תמליץ? והאם תסכים לשבת עם מרצ ויש עתיד באותה קואליציה?

    אחלק את תשובתי לכמה חלקים. א'- ישבתי עם מרצ בקואליציה, יוסי שריד היה שר חינוך והוא היה שר חינוך מצוין, זה היה ב-99 אצל ברק. ב'- מרצ או כל אחד אחר – מי שיכריע זו מועצת גדולי התורה שמתכנסת למחרת הבחירות בשעה 17:00 אחר הצהריים כדי לדון בתוצאות הבחירות, ולכן ההחלטה שם. עם לפיד אני לא אשב. חתום, נעול, חד וחלק.

    השבוע ראינו את לפיד מתרכך בעניין הקדוש ביותר שלו – הסנקציות הפליליות, אז אולי הוא מאותת לך שאפשר לשבת איתו? למה לא תשב עם לפיד במצב כזה?

    לפיד מאותת שהוא רוצה לשבת בקואליציה, לא איתי, אלא בקואליציה. אם הוא אומר שלא הוא שדרש את הסנקציות אלא היועץ המשפטי לפני שנתיים, למה הוא לא אמר את זה אז? תוציא ציטטות שלו מהשנתיים האחרונות – כמה פעמים הוא אמר שהוא דרש את זה? אנא, מר לפיד, דייק במלים. זה אלף בית ביהדות התורה שאנחנו אומרים את האמת.

    אם הוא רוצה לחזור בתשובה אז שיחזור בתשובה. שקדנציה אחת יהיה באופוזיציה, שישבח את תלמידי הישיבות שלומדים, יתמוך בהם בתקציבים ובקצבאות הילדים, ואז בקדנציה הבאה אולי כן נשב איתו. ככל שידוע לי על עמדת מועצת חכמי התורה – חד משמעית לא נשב עם לפיד. כל מה שהוא אומר זה כי הוא מפחד שיהיה מצב שהוא לא יוכל לשבת בקואליציה.

    באחד הנאומים האחרונים שלי אמרתי דווקא שאין הבדל בין נתניהו ללפיד ולבנט. כולם היו נגדנו. אז למה דווקא לתקוף את לפיד ולא אחרים? כי לפיד… זה הדגל שלו, הוא הכריח את כולם להיכנס לזה, על זה מגיע לו את העונש. ביבי, על אף שהוא אשם, אני יודע שזו לא בדיוק הממשלה שהוא רצה.

    לגבי הרצוג או נתניהו – מועצת גדולי התורה תשב ותחליט לגבי מה שהיא רוצה. אני כפוף אליהם, הם שמו אותי ברשימה, אז הם יחליטו. יחסיי עם כולם טובים, מצוינים, אני לא בועט בלילה, אני קם בשלוש וחצי בבוקר, הולך לבית הכנסת ללמוד, סך הכל משתדל להיות יהודי טוב.

    אם המחנה הציוני תנצח את הליכוד בהפרש ניכר, אתה עדיין רואה סיטואציה שבה תלכו נגד רצון הבוחר ותחברו לנתניהו?

    אני אלך עם מועצת חכמי התורה, הם יודעים מה דרך התורה והם ינחו אותי בדיוק מה לעשות.

    האם אתה תומך בשתי מדינות לשני עמים? האם תתמכו בפינוי התנחלויות מבודדות כמו רימונים וכוכב יעקב?

    עמדתנו היא שביחס לחוץ וביטחון אנחנו לא מתערבים, זו הנחיה שיש לנו ממועצת גדולי התורה. אנחנו לא מתערבים בגלל שבחורי הישיבות לומדים, אז אנחנו משאירים את זה לממשלה. כשאנחנו נכנסים לקואליציה אנחנו סומכים על מה שהקואליציה עושה. בהתנתקות, למשל, התנגדנו, תמכנו בפיצויים למפונים. חשבנו שלא די שעשו להם את מה שעשו, צריך לתת להם. אחד הדברים שאני מתחרט זה שלא נתנו להם די כסף. הצבענו נגד ההתנתקות והיינו באופוזיציה.

    מה עמדת המפלגה בנושא העלייה להר הבית? ומה דעתך על מר מרזל, מספר 4 במפלגת יחד? הוא טוען שגם הוא חרדי.

    עצם זה שהוא עולה להר הבית זה כבר נגד עמדת כל גדולי התורה. אז אנחנו נגד.

    עד כמה אתם מתואמים עם ש"ס בענייני המו"מ הקואליציוני?  אתם מתכוונים לנהל את המו"מ כגוש אחד? מה יקרה אם ש"ס תחליט לחבור לקואליציה בראשות הרצוג?

    יהדות התורה חזקה תלויה מאוד בש"ס שתהיה חזקה, ולהיפך. אנחנו באנו ביחד להפיל את הממשלה ואנחנו נבוא ביחד גם עכשיו.

    מה התנאים שאתם מציבים לכניסה לקואליציה? איזה תיק תרצו לקבל בממשלה הבאה? תדרשו שליטה על ועדת הכספים?

    אני לא רוצה לדבר על תיקים בכלל, אבל אם כן – אז אמרתי שאני רוצה בריאות. איך אני יכול לפרט אונליין ל"הארץ" על המשא ומתן? לפיד קורא כל מלה שאני הולך להגיד כאן עכשיו ודבר ראשון יתקוף אותי ויגיד: "ליצמן אמר עוד פעם איפה הכסף". אם כבר איפה הכסף, אני שואל אותו: מה עשית שנתיים עם הכסף? אנחנו לא הולכים לפרט שום דבר, וגם אני לא יודע מה פירוט הדברים משום שמועצת חכמי התורה תנחה אותנו.

    היית יו"ר ועדת כספים, חבר ועדת כספים וכן סגן שר הבריאות ובכולם הוכחת יכולות מקצועיות ובקיאות רבה. מי האנשים המקצועיים שמסייעים לך בכך? עם מי אתה מתייעץ? האם רק עם אנשיך או גם עם אנשים מהשירות הציבורי?

    שאלו אותי בעבר למה החלטתי שדווקא טיפולי שיניים הם חשובים מאוד. יש הלכה, פסוק בתורה לפיו עבד עברי יוצא בשן ועין. זאת אומרת שהתורה משווה שן לעין, ומכאן למדתי ששן צריכה טיפול רפואי כמו עין. אז את זה לקחתי מהתורה. אני מתייעץ גם עם אנשים מקצועיים ויש לי הרבה אנשים מבחוץ. התייעצתי הרבה למשל עם הרב אלימלך פירר. בנוסף, זה לא סוד שכראש ועדה הייתי ביחסים מצוינים עם משרד האוצר.

    אמרת שהיית שמח לחזור למשרד הבריאות – איזו רפורמה אתה חשוב שצריך לעשות בתחום ושלא נעשתה?

    קודם כל צריך להרחיב את טיפולי השיניים בחינם עד גיל 18, כמו שהבטחתי ולא הספקתי לעשות. וגם רפורמה בסיעוד.

    הסנקציות בחוק הגיוס? הגיור? לימודי ליבה? יש לכם דרישות בסוגיות האלה בתנאי לכניסה לממשלה?

    בהחלט יש לנו דרישות ויהיו לנו דרישות כמו לכל מפלגה, גם לנו מותר. אבל אני לא אפרט כלום. מועצת גדולי התורה כפי שאמרתי היא תנחה. היא תגיד לי בדיוק.

    כסגן שר בריאות קידמת בניגוד לדעת הכנסת את הרפורמה בבריאות הנפש. הבטחת פסיכולוג לכל והשקעה בתחום מוזנח. השנה פרסם "הארץ" את ההסכם שהיה חסוי והתגלה א- שהתקציב לא צבוע לבריאות הנפש וישמש לכיסוי גרעונות של הקופות. ב- שכלל לא הוגדרו מי יהיו אנשי הצוות המטפל ובכלל לא ברור שיינתן טיפול על ידי פסיכולוגים. ג- שלא נקבע סל שירותים מחייב ומדדי איכות לטיפול הנפשי אותו יקבלו אזרחי ישראל. האם אתה עדיין עומד מאחורי תמיכתך התמוהה במהלך?

    כנראה שזו שאלה מאחד הארגונים שאני לא רוצה להגיד את שמם. אני יודע בדיוק במה מדובר. ההיסטוריה של בריאות הנפש – כל שר לפני ניסה לעשות רפורמה בתחום הזה. אז מה הוא עשה? בנה תוכנית. זה התגלגל לפחות 14-12 שנה. כשנכנסתי היו לי שתי אפשרויות: להכין תוכנית חדשה או לקחת תוכנית שהמשרד בנה ושלא הסכמתי איתה ולהמשיך משם. החלטתי לאמץ את התוכנית הקיימת. עם זאת, התניתי זאת בשני דברים: א- אמרתי שאעשה בה שיפורים. ב- הבאתי תוספת תקציב של 430 מיליון שקל לתוכנית, ואת זה מסתירים מאנשים. נניח שבערים הגדולות כולם קיבלו טיפול כזה – בפריפריה לא. עכשיו בכל קופת חולים בכל עיר יהיה מישהו שיטפל בבריאות הנפש.

    כשאתה רואה את המצב של הדסה עין כרם, האם שינית את עמדותיך בעניין השר"פ?

    לא שיניתי את עמדתי ואני אסביר גם למה. שר"פ קיים היום. אפילו בהכשר המדינה. למה? כי היום יש שעון נוכחות וכל רופא בכיר בא בבוקר, נכנס למחלקה, עובד שעתיים-שלוש, ואז עובר את הכביש למקומות אחרים והכל כשר למהדרין. אם אנחנו נעשה שר"פ בתוך בתי החולים – לפחות אני אדע שהרופאים הבכירים יתחייבו שהם לא עוזבים את בית החולים. שהם לא הולכים לאף מקום אחר. זה ישפר את המצב מערכת הבריאות הציבורית.

    סקרים מראים שאתם בירידה במספר המנדטים, למרות שציבור המצביעים הפוטנציאלים שלכם גדל בהתמדה. איך אתם מסבירים את הפער הזה? וחיים מוסיף ושואל: כמה מושבים אתה מאמין שיהיו בכנסת הבאה למפלגה שלך?

    אני לא יודע, קשה לדעת כמה מושבים יהיו לנו בכנסת הבאה, זה תלוי גם במגזר הערבי ואם יהיו מפלגות שלא יעברו את אחוז החסימה. פעם היו לנו 90% הצבעה והיום אנחנו ב-75%. יש לנו מספיק עבודה בלשפר את שיעורי ההצבעה אצלנו בתוך המחנה החרדי – יש עדיין שני מנדטים חרדים שלא מצביעים! זו נהיתה מודה כזאת שלא מצביעים וזאת הבעיה, בגלל זה אנחנו לא עולים.

    איך אתה מתייחס לפילוג בדגל התורה? האם הישג של פחות משבעה מנדטים ייזקף לחובת הליטאים?

    מה שקורה זה ויכוח שלא שייך לאגודת ישראל אלא לדגל התורה. אני מצטער וכואב על כל הדברים האלה, אבל לא מתכוון להתערב בנעשה שם. אני מקווה מאוד ומתפלל שכולם יתעלו על עצמם, ובסופו של דבר יבינו שהיעדר הצבעה בשבילנו יכול להיות חלילה וחס הצבעה למישהו אחר, עצם ההימנעות. בקדנציה הקודמת התערבתי בזה והצלחתי, אבל הפעם אני לא מתכוון להתערב.

    מה דעתך על הדרת והשתקת נשים בגלל הדת? מדוע אני כאשה מושתקת בגללכם? ולמה אין לכם אשה ברשימה?

    על פי ההלכה אסור בחירת נשים. כל הדורות הלכנו עם זה ואנחנו לא משנים את ההלכה. אני אפתיע אותך שהציבור שלנו בכלל לא רוצה נשים בכנסת. מאיפה אני יודע? יש לי בכיס סקר שפורסם ב"הארץ": שיעור הלא מרוצים מהמפלגה שהצביעו לה בבחירות האחרונות. יש שם את יהדות התורה – רק 5%. זה אומר ש-95% מרוצים מאתנו, כולל נשים. אנחנו הכי טובים. רק 5% חוסר שביעות רצון.

    מה עמדתך בנושא תחבורה ציבורית בשבתות וחגים? איזה פתרון אתה מציע לאדם שאינו דתי, או אינו יהודי, וידו אינה משגת לרכב פרטי או למונית? האם תסכים להסדר שלפיו חלק מחברות התחבורה הציבורית, למשל אלה הפועלות במגזר הערבי ואינן פועלות בריכוזי חרדים, יורשו לפעול בשבת?

    אני אחזיר אותך לכיוון אחר לגמרי. שאלו אותי קודם על שר"פ. למה לא שואלים איך יכול להיות שלעשירים נותנים לנסוע בשבעה שקלים בנתיב מהיר? אף אחד לא שואל את זה. כולם משלמים כמו ילדים טובים, אף אחד לא צועק. למה זה מותר? יש סטטוס-קוו. הסטטוס-קוו נקבע עם הקמת המדינה, ואם אנחנו רוצים לחיות ביחד אנחנו לא נוגעים בשום דבר. יש בחיפה תחבורה בשבת – לא נגענו בזה, כי זה הסטטוס-קוו. כפי שאנחנו לא נוגעים בדברים אחרים, אנחנו דורשים מהכיוון ההפוך שלא יתערבו.

    מדוע החרמת את העימות עם ראשי המפלגות בערוץ 2 אבל הסכמת להשתתף בצ'אט גולשים ב"הארץ"?

    "הארץ" מכבד אותי. הוא נותן לי להתראיין ולהשמיע את עמדתי הרבה פעמים. כולל כשהייתי בוועדת הכספים. עכשיו, כשהזמינו אותי לעימות, אמרתי "מעניין מאוד". היה משבר לאומי בגלל פרשת הבקבוקים. שאלו מה עמדת המחנה הציוני בעניין, שאלו את הליכוד, אחר כך שאלו את זהבה גלאון. בסדר. בקול ישראל, בגלי צה"ל, בכל מקום.

    אחר כך היה המשבר עם התקיפה בסוריה, עם הנאום בקונגרס, עם דו"ח המבקר על הדיור, עם מני נפתלי – אין לי סיי בזה? אין לי עמדה בנוגע לבקבוקים? אין לי עמדה בנוגע לדיור? לאמריקה? למה לא שאלו אותי? לא רוצים את ליצמן? אין בעיה – קחו את גפני, את פורוש.

    בימים אלה כל מה שאומרים זה פרסום למפלגה, וגם הלכתי להתלונן בפני שופט על זה. בסופו של דבר אמרתי שאם אני לא שווה מספיק להגיב לדברים האלה, אז אני גם לא רוצה להשתתף בעימות. אם זה המצב, אם הם רוצים שאני אהיה רק סקטוריאלי, אז אני לא משתתף.



    0 תגובות